Erotik

Hvorfor Wied og "Erotik"?

Det er første gang vi kan præsentere Gustav Wied her På teateret. Wied blev Jo folkeeje, da hans bog "Livsens Ondskab" blev gjort tilgængelig på TV. Senere blev hans bog "Fædrene æde druer" filmatiseret under titlen Sort Høst. Men det er måske meget symptomatisk, da det nok mere er hans bøger end hans skuespil, der har vakt opmærksomhed i bredere kredse. Men han ville gerne kendes for skuespillene !

"Erotik" er skrevet i Wieds tid som huslærer i Sæby 1895-96 og havde premiere på Dagmarteatret den 7.4.1896. Stykket er et af Wieds satyrspil og tilegnet Wieds ven, digter og dr. phil. Sophus Schandorf.

Stykket omhandler nogle af Wieds yndlingstemaer: Penge, magt, begær og også den barnlige kærlighed. Vi oplever den tomme tønde Hr. Snild, den indelukkede Hr. Spag og den storsindede Hr. Kraft. De forsøges indfanget i hymens lænker af frøknerne Petersen, Jensen og Sørensen. Og det sker med mere eller mindre fine tricks fra begge sider.

Trods de aktuelle temaer i "Erotik" har vi valgt at sætte stykket op som en traditionel forestilling med "rigtige" kulisser. Det er bygget op således, at publikum kigger ind i hjemmet hos Spag og hans husholder frk. Petersen.

Som det fremgår af programmets øvrige tekst var Gustav Wied ikke bange for at ytre sig i debatten. At han havde en holdning til livet, døden, kirken, penge, magt, hykleri, politik fremgår også af Erotik. Vi håber derfor publikum vil more sig lige så godt som vi har gjort under arbejdet med forestillingen.

God fornøjelse.

Image

 

Medvirkende : Bent S. Henriksen, Bjørn Sommer, Susanne van Cuyl, Jytte Willendrup, Kirsten Østergaard, Frank Jensen, Johanna van Bolhuis, Morten Vedersø og Leif Jensen.
Instruktør : Ulla Brinch og Lars Rygaard.
Teknik : Rune Bolhøj, Martin Carsten Gorm.
Scenograf : Ib Holmud.
Sufflør : Birgitte Schram / Birthe Sandberg.
Premiere : 16. marts 2001.

 

Anmeldelse af:

Erotik.

 

Senere gør Hr. Snild sin entre. Hr. Snild er en grisk og lusket handelsmand, der interesserer sig for gamle antikviteter og for at smigre damerne. Det sidste nyder han, så længe de ikke kommer for tæt på. Det viser sig, at Hr. Snild og Frk. Jensen har et barn sammen, som han ikke vil vedkende sig, og så opfører han sig usædvanlig følelseskold over for Frk. Jensen.

Hr. Spag og Hr. Kraft har været en tur i byen, hvor Hr. Spag er blevet åh så forkølet, og han finder det absolut ikke som nogen glædelig overraskelse at finde Hr. Snild i sit hjem. Hr. Spag kan ikke se nogen grund til at skulle gifte sig med sin husholderske Frk. Petersen, han er nemlig mere til yngre kvinder, men Hr. Snild har gode midler til at overtale ham med, da han ved at Frk. Petersen har arvet en større formue. Så får Hr. Spag noget at overveje, selvom han nærmest er bange for den skrappe Frk. Petersen.

Hr. Kraft er mere storsindet og åben end Hr. Spag. Han er enkemand og har egentlig ikke planer om at blive gift, men lader sig styre af sin husholderske Frk. Sørensen, der ville blive så glad. Hun kan næsten ikke bære at Hr. Spag og Frk. Petersen skal giftes, så derfor skal hun og Hr. Kraft også.

Selvom stykket heder "Erotik" er det begrænset, hvor meget kærlighed, det indeholder. Det mere om begær - Personerne har indbyrdes et spil kørende, hvor det gælder om at opnå et bestemt mål. Hr. Snild er den største spiller, der forstår at sno sig til egen fordel.

Den eneste rene kærlighed vi ser, er hos Inger og Rasmus, der begge arbejder for Hr. Spag og går til frelsermøder i fritiden.

"Erotik" er et sødt stykke, med mange sjove replikker, og nogle utroligt flotte karakterer. Det skal skuespillerne og instruktørerne have stor ros for. Der er lavet et utroligt flot karakterarbejde, så man virkelig hader, elsker eller føler med den enkelte person. Der er for nogles vedkommende også lavet personlige psykologiske gestus. Det gjorde karaktererne endnu mere personlige, herligt at se. Det har desuden været nogle rigtigt flotte præstationer, med god energi, de gange jeg har set stykket.

En anden meget bemærkelsesværdig ting er scenografien, den er fantastisk flot, med gårdsplads uden for det ene vindue, hvor vognene kan "køre" forbi. Og hvem havde regnet med, at der var en rigtig spisestue bag dørene. Lys og lyd fungerede også fint, det var i sig selv ikke det helt store show.

Som det fremgår af anmeldelsen, kunne jeg godt lide stykket, men jeg synes dog, det var lige lovligt monotont. Der var ikke de store udspring i fx. stemning og tempo, og derved kunne stykket til tider godt være lidt langtrukket. Den ene aften var jeg tillige så uheldig at sætte mig på bagerste række, hvor jeg gik glip af en masse mimik, fordi spisebordslampen hang i vejen, det er en detalje der er meget ærgerlig at gå glip af, da man mister noget af personernes karakter. Jeg ved dog ikke, hvor I ellers skulle have gjort af lampen.

En rigtig flot og velspillet forestilling - godt klaret.

Tania.


Stykket udspiller sig i Hr. Spags ydmyge hjem. Her stifter vi først bekendtskab med Frk. Petersen, Frk. Sørensen og Frk. Jensen, der alle nærer et stort ønske om at blive gift, i Frk. Petersens og Frk. Sørensens tilfælde gerne med deres arbejdsgivere, som de er lidt forelskede i, og man skulle jo også nødig ende som gammeljomfru.